September 20, 2015

Ven Adası'nda bir gün

İsveç'te toplantıların arasında bir hafta sonu boşluğu olunca nerelere gidelim diye bakınmaya başladık, bir iki arkadaşa sorduk bize Ven Adasını önerdiler. E ada olur da kaçırılır mı, hava durumunun yağış ihtimali göstermesine ve sabah uyandığımızda yoğun bulutlarla karşılaşmamıza rağmen vazgeçmedik hedefimizden, Ven'e doğru yola çıktık.

Ven Adası İsveç'in bir sürü adasından bir tanesi, küçüklerinden, İsveç ile Danimarka arasında kalıyor yani İsveç'in güney batısında. Biz zaten Lund'da kaldığımız için Ven Adası'na giden feribotun kalktığı Landskrona şehri 20 dakikalık bir tren yolculuğu mesafesinde. Biz 11:30 feribotunu yakalamak üzere 9:30 gibi çıkıyoruz Lund'dan. Tren istasyonundan sonra limana gidebilmek için ayrıca 10 dakika süren bir otobüse binmeniz gerekiyor. Ancak otobüs için para ödemiyorsunuz, tren biletinizi gösterdiğiniz sürece. Otobüse bizimle birlikte trenden inen ellerinde piknik malzemeleri olan ailelerle birlikte biniyoruz. Havanım kapalı olmasının feribotun tıklım tıklım olmasına engel olmadığını görüyoruz. Gerçi orası İsveç, güneşin olmasını beklerlerse bir şeyler yapmak için yılda kaç gün dışarıya çıkabilirler bilmiyorum yani.

Landskrona'dan Ven adası yarım saat sürüyor, bir tarafımız İsveç kıyıları, diğer tarafımız Danimarka'nın kasabalarının slüeti, gayet keyifli bir yarım saat. Ven dası'ndaki limanda inince küçük bir kafeterya var, oraya uğrayıp birer su ve kahve alıyoruz yola çıkmadan önce. Ven'de genellikle insanlar bisiklet kiralıyor ancak biz 16:30 feribotuyla döneceğimiz için yürümek bisiklet kiralamak yerine yürüme kararı alıyoruz, hem fotoğraf çekmek için daha iyi olacağını düşünüyoruz. İyi ki de öyle yapmışız, yürüyüş oldukça keyifli oldu çünkü.

Ven Adası enteresan bir yapıya sahip, geniş olmayan bir kıyısı ve hemen sonra 30-40 metre kadar (bazı yerlerde biraz daha az/fazla) yükselen yamaçlarla çevrili, tepesi ise alabildiğine düzlük, hiç başka tepe yok. Kıyıda kurulmuş üç tane küçük kasabası var, feribotun yanaştığı limandaki Backviken, Danimarka'ya bana Kyrkabacken ve İsveç kıyılarına doğru bakan Norreborg. Belli ki buralardaki evlerin çoğu yalnızca yazın kullanılan evler, zaten adanın yerleşik nüfusu 370 kişiymiş. Eskiden bu kıyıdaki köyler balıkçı köyleriymiş ama anakaradan insanlar gelip o evleri aldıkça balıkçılar iç kesimlere kaçmış. Tabi ki adanın iç kesimlerinde de küçük, sevimli yerleşim yerleri var. Bu yerleşim yerleri geniş tarım alanlarının arasına serpiştirilmiş gibi duruyor.

Mevsim itibariyle, yüksek sezon olmamasından ötürü, çok az insan var adayı ziyarete gelen. Bisiklet kiralayan yerlerdeki park etmiş sarı bisikletlerin çokluğunu bakılırsa yazın her metreye bir bisikletli turist düşüyordur, o kadar çok yani. Biz de iyi ki Eylül ayında gelmişsiz diye mutlu oluyoruz tabi, çünkü adanın bu boşluğunda ve sessizliğinde keyfini sürmek çok daha güzel. Kimi zaman kıyıdan, kimi zaman iç kesimddeki yoldan biçimsiz bir daire çizerek başladığımız noktaya vardığımızda adım/km sayıcım yaklaşık 11 km yol yaptığımızı gösteriyor.

Biz saat yönünde bir güzergah izledik, Kyrkabacken'de kumsalda bir mola verdik ancak henüz acıkmadığımız için oradaki bir restoranda ya da büfede yemek yemedik, Norreborg'da yeriz diye düşündük ama o köy düşündüğümüz gibi çıkmadı, daha çok evlerin olduğu bir yerdi. Orada bir kamp alanının şirin restoranında yemek molası verdik ama yemeklerinin çok iyi olduğunu söyleyemeceğim. O yüzden saat yönünün tersinden başlayıp yemek molasını Kyrkabacken'de vermek çok daha mantıklı.

Çok fazla anlatacak bir şey yok aslında, huzurlu, keyifli, sessiz, fotojenik bir ada, biz oldukça dinlendiğimizi hissettik onca yürümemize rağmen. Hatta bir ara sanırım adanın temiz havası beni çarptı ki başım döndü. Olur da yolunuz İsveç'in güney batısına düşer ve ayıracak bir gününüz olurs

a mutlaka gidin derim.

Bu arada tren istasyonuna gitmek için otobüse binmeiz gerekiyor, ayrıca otobüs bileti ücreti vermemek için (20 SEK civarı) tren biletinizi otobüs durağındaki makineden alın, onu göstererek binebilirsiniz otobüse.

Seyahatin maliyeti:

Lund - Landskrona tren bileti tek yön 60 SEK
Feribot gidiş dönüş 150 SEK
Su 25 SEK
çay/kahve 25 SEK
bisiklet kiralama 90 SEK
Yemek 110-180 SEK
Bira 60-80 SEK

Daha fazla fotoğraf için: Ven island