August 6, 2012

Patti Smith Olmak



"Dünyanın kara ormanına dalan Hansel ile Gratel gibiydik. Asla hayal demeyeceğimiz cazibelerin, cadıların ve iblislerin yanı sıra ancak bir kısmını hayal ettiğimiz ihtişamlarla karşılaştık. Bu iki genç adına hiç kimse ne konuşabilir, ne de birlikte geçirdikleri günler ve geceler hakkında doğruyu söyleyebilir. Bunu sadece Robert ile ben anlatabiliriz. Onun değişiyle bu, bizim hikayemiz. Ve o gittiği için, bunu size anlatma görevini bana bıraktı". 

Patti Smith



Herkesin hayatının kendi içinde çok değerli ve anlamlı olduğuna ve herkesin hayatına dair anlatacak bir şeyleri olduğuna inanırım. Belki de bu yüzden biyografileri özellikle otobiyografileri çok severek okurum. Kişinin hayatını ve yaşadıklarını kendi ağzından, kendi hissiyatından ve kendi anlam dünyasından yazıya dökmesi oldukça heyecan verici olmasının yanında bir o kadar da cesurcadır benim için. Patti Smith'in Çoluk Çocuk (Just Kids) ismiyle yayınlanan otobiyografisini de aynı heyecanla okudum. 

Patti Smith'in Robert Mapplethorpe'den ayrı düşünülemeyecek bu yaşam öyküsü aynı zamanda dostluğun, bağlılığın, inanmanın, yılmamanın, mücadele etmenin ve sabretmenin de bir öyküsü. Gençliklerinin başında olmak istedikleri şeye ulaşmak için birbirlerinin yanında olmaya söz veren bu iki sevgili, iki arkadaş, iki ruhun öyküsü aynı zamanda 60'ların ve 70'lerin ruhunun şiirsel bir anlatımı. 


Patti Smith'in yaşam öyküsüne, dönemin özgür ruhu, siyasi ortamı, şimdi efsane olarak andığımız bir çok isim, New York'un sokakları, mekanları, sanat camiası, arzuları, değişimi eşlik ediyor. Smith'in şiirsel ve aynı zamanda yalın anlatımı bu öyküyü bir modern zaman masalına dönüştürüyor. Gerçek olamayacak kadar büyülü ama acıtacak kadar da gerçek...

Söylemem gerekir ki, Patti Smith'in yaşam öyküsü içinde Robert Mapplethorpe olmadan kesinlikle eksik kalırdı. Tıpkı içinde Patti'nin olmadığı bir Robert öyküsünün eksik kalacağı gibi... O yüzden iyi ki karşılaşmış bu iki genç ve iyi ki bırakmamışlar hayatın yakasını...  

PATTI SMITH kimdir? bir yazar, müzisyen ve görsel sanatçı. 1970’lerde şiir ile rock’ı devrimsel bir yöntemle aynı potada eritmesiyle tanındı. Kapağında Robert Mapplethorpe’un ünlü fotoğrafını taşıyan ve sonraki eserlerine temel oluşturan albümü Horses, tüm zamanların en önemli 100 albümünden biri olarak kabul ediliyor. Smith toplam on iki albüm yaptı. Kitapları arasında WittBabel, Woolgathering, The Coral Sea ve Auguries of Innocence bulunmaktadır. 2005 yılında Fransız Kültür Bakanlığı Smith’i Commandeur des Arts et des Lettres nişanı ile ödüllendirdi. 2007 yılında Rock and Roll Hall of Fame’e girdi. (Kitabın arka iç kapağından alınmıştır) 

2 comments:

Kızılsakal said...

Arkadaşım beğenerek tekrar tekrar okudu. Çok anlattı. Ama bilmiyordum Patti kimdir. Sonra dinlemeye başladım. Hayran kaldım. Arkadaşımdan kitabı istememe rağmen daha vermedi. Heyecanla kitabı vereceği zamanı bekliyorum.

İsmail Alacaoğlu said...

Ben de yalnızca ismini duymuştum kitabı okumadan önce şimdi daha iyi tanıyorum. Okunası bir kitap kesinlikle. Robert'ı da tanıyorsun ve oldukça farklı bir kişilik.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Paylaş