December 29, 2014

Pokhara'ya uzun bir yolculuk

Keşke gece otobüsü olsaydı Kathmandu'dan Pokhara'ya ama yok. Nedenini yola çıkınca anlıyoruz. Bol virajlı, uçurumlu, zorlu bir yol, yolda ışıklandırma da yok zaten. Buyrun Nepal'de karayoluyla seyahat maceramıza.

Bir gün önceden Pokhara'ya bizi götürecek turist otobüslerinden birinden rezervasyonumuzu yaptırıp biletlerimizi aldık. Epey bir otobüs firması var, kimi konforsuz kimi konforlu, kimi ucuz kimi daha pahalı. 800 ile 1200 rupi arasında değişen fiyatları var, öğle yemeği de dahil olsun derseniz 250-300 rupi daha ekstradan ödüyorsunuz. Biz öğle yemeksiz, klimasıı olan, resepsiyonistin önerdiği bir otobüs firmasından aldık biletimizi. Bütün otellerden otobüs bileti temin etmek mümkün, öyle otobüs firması yazıhanesi aramanız gerekmiyor. Bütün otobüsler sabah hemen hemen aynı saatlerde kalkıyor ve açıkçası otobüsler arasında öyle aman aman bir konfor farkı da yok.

Sabah 7:30'daki otobüsümüze yetişmek için yedi olmadan kalktık. Kaldığımız yer ile (Thamel) otobüslerin kalktığı yer arası yürüyerek maksimum 15 dakika, o yüzden taksiye binmek yerine yürümeyi tercih ettik. Kolaylıkla otobüslerin kalktığı yeri bulduk, bir ana caddede yol boyunca sıralanmış otobüslerin içinden kendi otobüsümüzü bulmaya çalışırken biraz gerildik ama olsun, sonunda bulduk. "Lüks" turist otobüsleri bizim lüks anlayışımıza çok uymasa da misal Suriye'deki ya da Fas'taki bindiğimiz şehirlerarası otobüslerden iyiydi. Beklentinizi oldukça düşük tutun yine de. Koltuklar biraz sıkışık, havalandırma çalışmıyor, wifi çalışmıyor, televizyonu da açmıyorlar :) Eğer kahvaltı yapamadıysanız merak etmeyin, otobüslerin kalktığı yerde bir kaç küçük büfede bir şeyler atıştırabilirsiniz, çay kahve içebilirsiniz.

Otobüs zamanında kalktı ama nerdeyse Kathmandu'dan çıkmamız 1 saat sürdü, sabah inanılmaz bir trafik, bir karmaşa var. Bir kaç kez durup yolcu da alıyor şehrin çeşitli yerlerinde. Otobüs güzergahı boyunca bir turist olarak gelmeyeceğiniz uzak köşelerini görüyorsunuz Kathmandu'nun ve büyük olasılıkla sizin de konaklayacağınız Thamel civarının aslında gerçekten ne kadar gelişmiş olduğunu anlıyorsunuz. Yol aslında uzun değil, Kathmandu Pokhara arası 210 km, ancak bu mesafeyi almak 7,5 saat sürüyor! Kathmandu'nun şehir sınırlarını terkettikten sonra artık yolun akıp gideceğini düşünüyorsanız yanılıyorsunuz çünkü biraz sonra hem dağa tırmanmaya hem de zaman zaman 50 metrede bir sağ sol yaparak ilerlemeye çalışıyor otobüs. Yol dar, ancak karşılıklı birer şerit üzerinde akıyor trafik, haliyle oldukça ağır ilerliyor. yola çıkalı 2 saati geçmesine rağmen harita üzerinde Kathmandu'dan çok da uzaklaşmadığınızı görüyorsunuz.

Otobüste herkese peşinen birer 1 litrelik su dağıtıyorlar ki ikide bir muavini çağırmayalım. Kalplerimizi çalmaya yetiyor bu ikram, yola çıktıktan 2 saat kadar sonra ara ara klimayı da açıyorlar. Koltukların üst tarafında yolculara dönmüş vantilatörler var, sanırım klimanın olmadığı zamanlarda bunlarla serinlemeye çalışıyorlardı. Yol boyunca güzel bir manzara var aslında ama zaman zaman otobüs yolun kötülüğünden ötürü çok sarsıldığı için o manzaranın tadını çıkarmak zor. Uzunca bir süre üzerinde turistlerin rafting yaptığı bir nehir boyunca ilerliyor otobüs. Bir ara trafik durma noktasına geliyor, gıdım gıdım ilerliyoruz. 45 dakikaya yakın bu şekilde gidiyoruz, ta ki trafik sıkışıklığının meydana geldiği yeri geçene kadar. Burası Kathmandu-Pokhara yolunun nerdeyse yarısı. Bir teleferik var, yukarıya çıkmak için gelen insanların geldikleri araçların, otobüslerin  parketmeye çalışırken yarattıkları bir sıkışıklık bu.

Yola çıkalı 4.5 saat olmuşken bir yemek molası veriyor otobüs. Geniş bir nehrin kıyısında, ağaçların altına kurulmuş büyük bir tesis burası. Daha önce ihtiyaç molası için durduğumuz küçük, köhne tuvaletlerinin kapısının kapanmadığı tesisimsi yerlere benzemiyor. Burada tabldot yemek çıkıyor, otobüs biletini öğle yemeği dahil almış olanlar ellerindeki biletleriyle gidip sıraya giriyor ve yemeklerini alıyorlar. Otobüs biletini alırken ödemeyenler ise biraz daha fazla ödeyerek (350-400 rupi) aynı yemeklerden yeme şansını buluyor. Ayrıca tesisin girişindeki meyve satıcılarından meyve alma olanağı da var. Tuvaletler her yerde olduğu gibi burada da leş gibi kokuyor, bizim 4. günümüz olduğu için yavaş yavaş alışmaya başlıyoruz bu kokuya.

Yolun geri kalanı daha sorunsuz, yine yollar bazen çok bozuluyor, çok yavaşlıyoruz ama 7.5 saat sonunda öğleden sonra 3 civarı Pokhara otobüs terminaline varıyoruz. Yazının başında keşke gece otobüsü olsaydı demiştim, böylece nerdeyse bir günü yolsa geçirmemiş olurduk, kaldı ki bir de bunun dönüşü var. Yani Pokhara'ya gidip gelmek için toplamda 1,5 gününüz heba oluyor. Dolayısıyla kaç gün kalacağınızın planını yaparken bunu da hesaba katmak gerekiyor.

İnince, bir taksiye atlıyoruz, burada mesafeler kısa olduğu ve haliyle rakamlar da düşük olduğu için pazarlık şansı pek yok ki nitekim şöförün dediği rakama yani 200 rupi'ye kalacağımız otele gidiyoruz. Bu oteli 5 günlük trekking turu satın aldığımız seyahat acentası vasıtasıyla bulduk. Gideceğimiz yeri bilmediğimiz ve inince yer bulamama ihtimalimizi düşünerek rezervasyon yaptırdık. Keşke yaptırmasaymışız. Siz siz olun yaptırmayın zira o kadar çok otel, pansiyon var ki illa ki birisinde yer bulursunuz. Bu kaldığımız otel 3 yıldızlı bir otel, Kathmandu'da kaldığımız otelden bir tık daha iyi ama geceğiliğini çift kişilik oda için 30 dolar ödedik (daha sonraki günlerde Pokhara'da kalacağımız otele gecelik 10 dolar ödediğimizi düşünürseniz ne kadar yüksek olduğunu daha iyi anlarsınız)

Otele çantalarımızı bırakıp bırakmaz kendimizi sokağa atıyoruz. Pokhara çok hareketli, trekking dönüşü burada 3 gün kalacağız (o zaman bunu bilmiyoruz daha) ve hem dinlendirici hem de keyifli bir zaman geçireceğiz. Pokhara'nın bizi ilk görüşte Pokhara'ya aşık olmamıza neden olan Fewa gölüyle karşılaşıyoruz, keyfini çıkarıyoruz.

Ertesi gün erkenden rehberimizi bizi otelden alacak ve Himalayalar'a doğru yola çıkacağız. Pokhara'dan trekking için son bir kaç malzeme daha alıp nispeten daha erken bir saatte yataklarımıza giriyoruz ki ertesi gün trekking için dinç kalkalım.

Nepal gezisinin önceki yazılarını okumak için aşağıdaki linkleri tıklamanız yeterli.