January 10, 2020

Güney Amerika Seyahatine Hazırlık



Bundan tam dört yıl önce 2020 yılının Ocak ayında en az altı aylığına Güney Amerika'ya gitme kararı almıştım. Neden 2020 yılı ve Ocak ayı derseniz, hayatımdaki bazı yükümlülüklerden kurtulduğum yılı takip eden bir yıl olması diyebilirim kısaca. Ancak 2019 yılının Haziran ayına geldiğimde, seyahat için o kadar uzun süre ücretsiz izin almak için onca yazışmaya, konuşmaya girmek istemediğime kanaat getirdim ve planı birikmiş yıllık izinlerimi de eritebileceğim altı haftalık bir seyahate dönüştürmeye karar verererek hemen bir Buenos Aires gidiş, Bogota dönüş bileti almıştım, başka da hiçbir plan yapmadan.

Ancak gitmeyi beklerken hiç tahmin edemeyeceğim bir şey oldu, Ekim ayında bel fıtığı ameliyatı olmam gerekti, ameliyat, ayağım için fizik tedavi, iyileşme sürecinin uzaması derken seyahate son iki hafta kalaya kadar iptal etme fikri güçlü bir seçenekti. Ancak seyahate on gün kala iptal etmemeye karar verdim, yaşadığım sıkıntılı bu sürecin ardından bir de seyahati iptal edersem epey mutsuz olacaktım. O mutsuzluğu kaldıramam deyip gitmeye karar verdim, iyi ki de gitmişim.

41 gün süren 6 ülke, 15 şehir/kasaba gezdiğim  toplam 34 bin km uçtuğum, 2 bin km otobüs/tren yolculuğu yaptığım ve 700 km yürüdüğüm bu seyahat hayatımın en uzun seyahati oldu.

Seyahati yazmaya başlamadan önce seyahat öncesi nasıl bir hazırlık yaptığımı anlatmak isterim.  

Ulaşım

İlk önce bir varış ve ayrılış noktası belirleyerek uçak biletimi alarak başladım işe. Buradaki amacım seyahatin en büyük kalemlerinden biri olan uçak biletini daha uygun bir fiyata halletmekti. Kafamda kaba hatlarıyla hangi ülkelere gidecğeime dair bir rota vardı ama detaylı bir rota yoktu. Açıkçası bunu bu şekilde yaptığıma özellikle de bir anda ortaya çıkan sağlık sorunu sebebiyle sorguladım, erken davrandığımı düşünüyorum bileti almakta. Neden böyle düşündüğümü hem rota bölümünde hem de yazının sonundaki çıkardığım dersler kısmında sıralayacağım.

Kıtaya uçuşlarımı Avrupa üzerinden aldım çünkü çok daha ekonomik biletler bulunabiliyor o şekilde. Nitekim Air Europa isimli havayolu şirketinden Madrid aktarmalı bir Amsterdam - Buenos Aires gidiş, Bogota - Madrid dönüş bir uçak biletini 610 Usd'ye aldım. İstanbul - Amsterdam biletimi kredi kartımdaki puanlarla, Madrid- İstanbul biletimi de THY'deki millerimle aldım.

Aireuropa'dan oldukça memnun kaldığımı söyleyebilirim, öyle uzun bir yolculuk için ekonomik sınıfın konforlu olduğunu söyleyebilirim, yemekleri de güzeldi, çalışanların samimi ve güleryüzlü hizmeti de. Bizim pek bilmediğimiz bir havayolu firması ama karşınıza çıkarsa es geçmeyin derim.

Kıta içerisindeki seyahat planım uzun mesafeleri uçakla, kısa mesafeleri ise kara yoluyla kat etmekti. Ancak 3 ay kala geçirdiğim ameliyat ve sonrasındaki kararsızlığım kıta içindeki uçak biletlerini almamı geciktirdi. Yine durumumdan ötürü rota değişikliği yaptığım ve kara yoluyla seyahat etmem gereken yerleri rotadan çıkardığım için neredeyse tüm seyahatleri uçakla yaptım ve seyahatten iki hafta ile 5 gün öncesine kadar satın aldım. Bu yüzden harcamam gerekenden daha fazlasını harcadım. 7 uçuş gerçekleştirdim ülke içi/ülkeler arası ve toplam 620 USD harcadım bunun için.




Rota

Daha sonra ayrıntılı bir rota çıkarmak üzere çalışmaya başladım. Öncelikle görmek istediğim yerlerin listesini çıkardım, mesafeleri sahip olduğum zamanla tartarak bazılarını eledim. Tabi tüm bunları yaparken gitmek istediğim yerler arasındaki ulaşım araçları opsiyonlarını, ulaşımın ne kadar süreceğini, kaç geceyi otobüste geçireceğimi, bunun sonuncunda ne kadar yorgun olacağımı hesaba da katarak çalışmam gerekti.

Bunun ötesinde, her yere günlük uçuş ya da otobüs olmadığı için aslında bir günün yeterli olabileceği bir yerde 2,3 gün geçirmek zorunda kalmamak için o uçuş ya da otobüs seferlerine uygun planlama yapmak gerekiyor.

Ancak, sonradan farkettim ki önce rotayı planlamak sonra uçak bileti almak gerekiyormuş. Çünkü rota üzerinde çalıştıkça aslında bazı yerlerde daha çok vakit geçirmek istediğimi farkettim, ancak elimdeki bilet bana kesin bir tarihte dönüş uçağımı yakalamak üzere dönüş noktasında olmamı söylüyordu, üstelik oldukça da uzak bir mesafeydi.

Rota bir kaç kez değiştikten sonra şu şekilde gerçekleşti: Buenos Aires varış, günübürlik Colonia del Sacramento, Iguazu Şelaleleri, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Santiago de Chile, Lima, Cusco, Sacred valley, Machu Picchu, Bogota.

Önce rota planlamaya başlasam dönüş şehrini Bogota olarak seçmezdim. Ama Güney Amerika'ya seyahat edebilme koşullarım o kadar uzun zamanda oluştu ki, bir daha ne zaman gideceğim deyip Bogota'yı da görmek istediğim için eklemiştim. Oysa Kolombiya'yı başka şehirlerle birlikte başka bir seyahata bırakıp canım Peru'da daha fazla vakit geçirebillirdim.

Bilgi toplama 

İnternetten gideceğim yerlere dair bir çok gezi yazısı okudum, gideceğim yerler hakkında genel bilgi almak, bilmemin bana avantaj sağlayacağı bir şeyler varsa onları öğrenmek, nerede hangi ulaşım aracını kullanmanın daha avantajlı ve güvenli olduğunu,  o şehrin hangi bölgesinin konaklama için daha güvenli olduğunu bilmek için bir çok gezi yazısı okudum.

Bu okumalar insana bu tarz bilgileri vermesinin yanında gereksiz bir korku ve endişe de pompalayabiliyor maalesef. O yüzden temkinli okumakta fayda var çünkü herkesin tehlike ya da risk anlayışı aynı değil, kişiden kişiye değişmesinin ötesinde insanların yaşadıkları yerlere bağlı olarak da değişiyor. Unutmayın siz Türkiye'den gidiyorsunuz, hele de İstanbul'da yaşıyorsanız risk değerlendirmenizin bir İsviçreli'den ya da Hollandalı'dan daha güçlü olacağını inanın.

Konaklama

Konaklama için de gideceğim şehirlerde yaşadığım arkadaşın/tanıdığım var mı diye bir baktım öncelikle. Arkadaşım olan şehirlerde onlarla iletişime geçtim, evlerinin müsait olup olmadığını ve orada yaşayan biri olarak hangi semtte kalmamı önereceklerini sormak için. Toplam 41 gece konakladığım bu seyahatin 10 gecesini arkadaşlarımın evinde kaldım.

Konaklama için booking ve airbnb'den faydalandım. Booking, giriş tarihinize çok yakın zamana kadar rezervasyonu yapabilme imkanı sağlaması açısından oldukça iyi. Airbnb'de bu şans yalnızca şartları çok esnek olan konaklama yerlerinde geçerli, genellikle rezervasyon yapabilmek için ödeme yapmanız gerekiyor, ve çok azında iptal ettiğinizde ödediğinizin tümünü alabiliyorsunuz. O yüzden tavsiyem booking'e öncelik vermeniz olur. Zaten benim gibi yalnız seyahat ediyorsanız evde kalmak bir hostel ya da hotelde kalmaktan daha maliyetli oluyor.

Konaklama rezervasyonlarımı çok önceden yapmadım ben, genellikle gideceğim şehre gitmeden 4-5 gün önce yaptım, hatta aynı gün yaptığım bile oldu. Evet seçeneğiniz azalıyor ama bütçenize uygun ve hoşunuza gidebilecek bir yer buluyorsunuz. Gitmeden önce nerede kalmanın daha güvenli olduğunu bilmeniz yeterli.

Bagaj

Planım 40 litrelik bir çantayla yola çıkmaktı çünkü denizaşırı uçuşumun kabin bagajı hakkı 10 kg idi, ve 40 litrelik bir çantaya bunu 10 kg eşya sığdırabilirdim. Ancak yine ameliyattan ötürü belime de çok yüklenmemek için daha küçük bir çantayla daha az bir kiloyla gitmeye karar verdim. O yüzden 30 litrelik 8 kg bir çantayla yola çıktım. Çok az bulduğunuzu duyar gibiyim ancak gayet yetti bana. 42 günlük seyahat boyunca 4 kez çamaşır yıkadım sadece. Bu 8 kg çantaya 10 tişört, bir kot pantolon, üç şort pantolon, bir ince havlu, bir peştamal, bir yedek spor ayakkabı, bir sandalet, 1 polar, iki ince sweatshirt, bir fermuarlı sweatshirt, bir yağmurluk, bir küçük sırt çantası, alt üst pijama, çorap ve iç çamaşırlarımı sığdırdığımı söyleyeyim size.

Hafif seyahat etmek çok avantajlı, yorgunluğunuzu azaltıyor, toplanmanızı kolaylaştırıyor, ekonomik uçmanızı sağlıyor. 8 kg çantayla gittiğim için ekonomik havayolu firmalarıyla kabin bagajıyla uçma şansı da yakaladım, buda bana kıta içindeki uçuşlara harcayacağım paradan en az % 30 tasarruf sağladı.

Bütçe 

Uçak biletleri dahil tüm seyahat için 3.400 USD civarı bir bütçe hesaplamıştım kendime. Bunu yaparken büyük uçak biletini hali hazırda almıştım. Konaklama için kendime bir limit belirledim ve onu aşmamaya çalıştım. Gideceğim yerlerin giriş ücretlerini internetten buldum ve her ülke için günlük ortalama yeme içme giderlerini görebileceğim internet sitelerini okudum, notlar aldım.
Bu verilerle kendime oluşturduğum bütçe 3.400 USD'ydi. Kendime bir excel tablosu oluşturdum, konaklama, giriş ücretleri, ulaşımlar ve öngörülemeyen giderlerin hepsini bir arada görebileceğim.

Nihayetinde 170 USD'lik bir sapmayla tüm seyahat 3.570 USD'ye mal oldu bana.

Bütçe planlaması yaparken ziyaret etttiğim ve kullandığım siteler: numbeo, budgetyourtrip, indietraveler, tripadvisor, lonelyplanet, backpackertravel


Çıkardığım dersler:

- Eğer varış noktası ile çıkış noktası birbirinden çok uzak iki farklı şehirse bileti almadan önce rotayı çıkar. Aksi halde çıkış noktasındaki uçağına yetişmek için rotadan fedakarlık yapman gerekir.

- Daha da önemlisi 6 haftalık bir seyahat için varış ile çıkış noktalarının arası 7 bin km olmasın!

- Uçak biletini 7 ay önceden alma. Çünkü uçak bileti fiyatı 3 ay kalaya kadar çok değişmiyor, hatta hiç değişmiyor.

- Biraz fazla ödeyip değiştirilebilir ya da iptal edilebilir bilet almak çok daha mantıklı, tabi bilet fiyatı 1,5 - 2 katına çıkmıyorsa. Çünkü dünya ve insanlık hali.

- Tek seferde birden fazla iklim değiştireceğin bir rotadan sakın. Böylece yanında hem yazlık hem de kışlık eşya taşımak zorunda kalmazsın. 

- Oku, karşılaşabileceğin olası tehlikeleri ve riskleri bil ama onlara çok odaklanarak kendini strese sokma. Dikkatli ol ama aşırı dikkat seyahatin tadını kaçırır.

- Mümkün olduğunca hafif seyahat et, bu seyahatten bile hafif.

- Çantandakilerin bir listesini yap, her topladığında o listeden tik at, böylece hiçbir şey unutmazsın (nerdeyse her yerde bir şey unuttum, şarj aletleri dahil)

- Yalnız seyahat etmek güzel çünkü ne kalacağın yer için ne yiyeceğin yemek için birileriyle anlaşmak zorundasın ama yine de yol boyunca bir kaç günlük seyahat arkadaşı hiç fena olmaz.






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Paylaş