August 14, 2013

Kedi cenneti güzel Essaouira

Seyahatin altıncı günü sabahı yine erkenden uyanıp Essaouira'ya gitmek üzere otobüse bindik. Agadir'i gördükten sonra tıpkı onun gibi okyanus kıyısında olan Essaouira'nın da benzer bir şehir olacağını düşünüyorduk ama tabi ki yanıldık. Essaouira daha eski bir şehir, medina kısmı da oldukça kaotik ve bir o kadar renkli. Essaouira çok farklı, tarifi zor ama benim için Fas'ın ziyaret ettiğim yerleri arasında 1 numarası.

Önemli bir bilgi: Fas'ta yolun ne kadar süreceğine dair verdikleri bilgiyi dikkate alarak plan yapmayın. Çünkü 3 saatlik yol 4, 5 saat dedikleri yok 7 saat sürüyor. Biz de Agadir'den Essaouira'ya neredeyse 4 saatte ulaştık. Eski Medina'da rezervasyon yaptırdığımız otele eşyalarımızı bırakıp hemen çıktık. Ertesi gün Kazablanka'ya geçeceğimiz için münkün olduğunca çok yer görme derdindeydik.

Essaouira -yerelde Suveyra olarak söyleniyor- küçük bir şehir, öyle ki, akşama doğru benzer yerlerden geçmeye başladığımızı fark ettik. Duvarlarla çevrili eski kentin dışındaki yeni kentte görülmeye değer hiçbir şey yok. O yüzden en güzeli surların içindeki çarşılarda dolaşmak, şehrin dar sokaklarında kaybolmak ve eski şehrin güneyine doğru okyanus kıyısındaki surları ve duvarları takip ederek limana ve balık pazarına ulaşmak. Balık pazarı tarafı oldukça hareketli ve kalabalık. Eğer kokudan rahatsız olmazsanız vakit geçirmesi de gayet keyifli. Güzel fotoğraflar yakalamak için de çok fazla malzeme var.

Balık pazarına arkanızı döndüğünüzde deniz kıyısı boyunca sağ tarafa doğru ilerlerseniz de plaja ulaşıyorsunuz. Ancak bu büyük plajda denize giren çok insan olmasına rağmen yüzülebilir bir yer gibi görünmedi bize. Su oldukça kirli, hatta çamur renginde. Aklımızda Essaouira'da da yüzmek vardı ama o suda yüzmeyi istemediğimiz için es geçtik. Daha güneye doğru güzel plajlar varmış ancak bizim o kadar vaktimiz olmadığı için gitmeye çalışmadık. Eski şehrin, surların, martıların, balıkçıların, dalgaların, ve göz alabildiğine uzanan okyanusta güneşin batışını izlemenin keyfini çıkarmayı tercih ettik.

Essaouira'yı tarif etmek zor, tek diyebileceğim eğer Fas'a gidiyorsanız mutlaka ziyaret etmeniz gereken bir şehir. Burada satıcılar Marakeş'teki satıcılardan çok daha saygılılar, en azından kolunuza yapışmıyorlar, ısrar etmiyorlar. Çok daha rahat bir şekilde çarşıda dolaşabiliyor, ürünlerini inceleyebiliyorsunuz. Essaouira'nın daracık sokaklarında, hemen hemen her evin önünde, her dükkanda uyuklayan kediler var. Marakeş ve diğer yerlerde gördüğümüz bakımsız ve hasta kedilerin aksine buradaki kediler pek besili ve mutlular.

Essaouira'nın sokaklarında dolaşırken hiç beklemediğiniz anda bir esinti karşılıyor bizi. Bizim Mardin civarından alışık olduğumuz Abbara denilen geçitlerden burada da çokca var ve özellikle bu geçitler serin. Okyanus kıyısına yaklaştıkça da püfür püfür esiyor. Zaten Essaouira için rüzgarlar şehri denmesinin sebebi de bu sanırım. Biz oradayken çok güçlü bir rüzgar yoktu ama yine de esiyordu. Agadir'de de Essaouira'da da okyanusun etkisiyle geceler biraz daha serin. Bizim kaldığımız gece sıcaklık 23-24 derece civarındaydı.

Akşam yemek yiyebileceğiniz güzel mekanlar var. Ancak okyanus manzaralı teraslar biraz tuzlu. Okyanus görmeyen bir yerde 70-80 dh ödeyerek yiyeceğiniz balıklara terasta 16-170 dh istiyorlar. Çarşının içinde restoranların olduğu yerler var, oldukça uygun fiyata yemek yiyebilirsiniz. Bu arada Fas'ta genel olarak yemek Türkiye ayarında. Her kim Fas için ucuz diyorsa bu ucuzlukta kriter olarak Türkiye'yi almadığı kesin. Ancak Essaouira'da fiyatlar diğer şehirlere göre biraz daha makul.

Essaouira'da çarşı gece daha hareketli. Bütün dükkanlar geç saate kadar açık ve belli ki gündüzden çok daha fazla iş yapıyorlar. Çöl turunda tanıştığımız ve Essaouira'nın sokaklarında dolaşırken karşılaştığımız Alman arkadaşlarımızla yemek yedikten sonra bir de gece dolaştık çarşıyı. Bu arada yemek demişken, Fas'ta yemekler öyle tadı damağınızda kalacak kadar olmasa da lezzetli. Özellikle tajin dedikleri, bizim güveçe denk gelen kaplarda pişirdikleri yemekler güzel. Et, tavuk, sebze ve hatta menemen benzeri yemeği de tajinde pişiriyorlar. Ancak hemen hemen her yemekte safran kullanılıyor, eğer safran tadını sevmiyorsanız işiniz zor. Ancak tajin dışında da alternatifleriniz var elbette, yani fas'ta aç kalmanız pek muhtemel değil.

Biz Essaouira'da geçirdiğimiz yarım günden biraz fazla zamanda oldukça keyif aldık. Bana kalırsa Essaouira için bir tam gün yeterli, belki plaja da gitmek için bir yarım gün daha fazladan kalınabilir. Ancak bir günden sonrası tekrara düşeceği için sıkıcı olabilir.